Ksenony i biksenony - słabe i mocne strony

oświetlenieŚwiatła ksenonowe są rodzajem reflektorów nowej generacji, w których tradycyjna żarówka z żarnikiem wyparta została przez łuk świetlny, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie zwiększonej widoczności podczas jazdy w trudnych warunkach za pośrednictwem intensywnego, jasnego światła. Jego natężenie jest niemal dwukrotnie wyższe niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Działanie tego typu reflektorów oparte jest o stosowanie zjonizowanego gazu wykorzystującego zmniejszoną ilość energii oraz wykorzystanie specjalnych projekcyjnych soczewek, których zadaniem jest kierowanie wiązki światła bezpośrednio na drogę i nieoślepianie kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

 Ich odmianą są biksenony, w których pojedyncza żarówka wytwarza jednocześnie światła mijania oraz drogowe. Jest to możliwe dzięki ruchomej przesłonie, która steruje światłem w zależności od warunków i sytuacji na drodze. Jego barwa jest identyczna w obu przypadkach, a dodatkowo promienie świetlne charakteryzują się szerokim i intensywnym blaskiem, zapewniającym lepszą widoczność na pustych odcinkach trasy przejazdu. Najnowsze modele aut wyposażane są w szereg nowinek technologicznych, które zdecydowanie ułatwiają kierowcom obsługę pojazdu i poruszanie się po drogach. To co jednak ma swoje plusy, może posiadać także minusy, a głównym jest chociażby fakt, że zdecydowanie trudniej jest samodzielnie dokonać drobnych napraw czy przeglądu poszczególnych części samochodowych. Z tego też powodu coraz większą popularnością cieszą się profesjonalne serwisy, które umożliwiają fachową pomoc w utrzymaniu pojazdów w dobrym stanie. Żarówki są z pewnością tym elementem, który szczególnie trudno wymieniać indywidualnie. Ze względu na samą konstrukcję samochodów oraz samą specyfikę żarówek, w skład których wchodzą już głównie ksenony i biksenony, nierzadko dostęp do nich możliwy jest dopiero po odchyleniu nadkola.

W innych modelach z kolei konieczny okazuje się demontaż całych reflektorów, co w warunkach ?domowych? może się okazać szczególnie skomplikowane. Ze względu na to, że auta nowej generacji wymagają precyzji, wprawy i odpowiedniego oprzyrządowania, napraw mogą się podejmować jedynie wykwalifikowani pracownicy warsztatów i serwisów samochodowych. Ze względu na to, że w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak chociażby deszcz czy silny mróz ciężko jest dokonywać jakichkolwiek napraw, a otoczenie, w których można zostać zaskoczonym przez awarię może być wyjątkowo niesprzyjające, warto zwrócić uwagę na profilaktykę i wymieniać żarówki przynajmniej dwa razy do roku. Reflektory, w których zamontowane są ksenony i biksenony posiadają mocniejsze światło, dlatego też zawsze zaleca się wymianę żarówek parami, ze względu na to, że w praktyce może się okazać, że jedna z nich świeci mocniej, a druga słabiej. Po wymianie zawsze należy sprawdzić właściwe ułożenie żarówki oraz ustawienie świateł, może się bowiem okazać, że w trakcie jazdy po zmroku nie tylko nie zostanie zapewniona właściwa widoczność trasy przejazdu, ale i będzie się oślepiać kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Jeżeli w pojeździe zamontowane są ksenony lub biksenony, ich wymiana powinna być zlecona fachowcom, ze względu na to, że są to rodzaje świateł samopoziomujących się.

reflektorPojawienie się tego typu oświetlenia wywoływało spore kontrowersje wokół kwestii bezpieczeństwa, faktem jest jednak, że staje się ono jednym z popularniejszych rodzajów świateł i powoli wypiera tradycyjne składniki reflektorów. Warto nadmienić, że ksenony dają mocne i jasne światło, które barwą jest zbliżone do naturalnego, co jest ich podstawową zaletą. Wadą z kolei jest ? wspomniana już ? trudność z ich demontażem i konieczność wykonywania wszelkiego typu napraw w specjalistycznych warsztatach oraz cena. Pomimo coraz większej popularyzacji i pojawiania się ich w kolejnych modelach samochodów, ksenony i biksenony nadal pozostają dość drogim składnikiem wyposażeniowym. Użytkownicy narzekają także na częste migotanie światła oraz ich długi czas rozświecania się. W przypadku lamp ksenonowych może to trwać nawet dziesięć sekund, podczas gdy tradycyjne żarówki halogenowe uruchamiają się niemal od razu i momentalnie świecą pełną mocą. Pomimo pewnych niedogodności specjaliści chętnie je polecają, ze względu na to, że różnica w widoczności trasy jest zdecydowana. Klasyczne żarówki generują żółte światło, ksenon natomiast świeci intensywnym, białym promieniem, zapewniając nie tylko lepszą widoczność dla kierowcy, ale i oszczędzając energię, ponieważ przy mniejszym poborze mocy daje dwa razy więcej światła.

Spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami montowania w pojazdach lamp ksenonowych i biksenonowych trwa, a każda ze stron podaje swoje własne argumenty. Zweryfikowany został już zarzut dotyczący oślepiającego działania ksenonu, ze względu na to, że w kontakcie z ludzkim okiem niemal każde światło będzie działało oślepiająco. Faktem jest jednak, że biksenony i ksenony świecą mocniej, przez co możliwe jest odczuwanie intensywniejszego odczucia oślepienia. Przeciwnicy zwracają uwagę na to, że montowanie tego typu świateł w samochodach dostawczych może sprawić, że strumień światła, który jest przez nie generowany, skierowany jest bezpośrednio w oczy kierowcy poruszającego się pojazdem osobowym lub odbijają się w jego lusterku wstecznym. Tego typu efekt uzyskiwany jest także wtedy, kiedy trasa przejazdu jest wyboista, a promienie reflektorów skierowane są w różne strony. Zwolennicy podkreślają jednak, że wszelkiego rodzaju niedogodności mogą wynikać z nieumiejętnie ustawionych reflektorów, co ma miejsce także w przypadku montowania w nich żarówek halogenowych. Należy od razu zaznaczyć, że nieprawidłowe ustawienie lamp może sprawić, że największy atut ksenonu ? możliwość precyzyjnego oświetlenia drogi - stanie się jego wadą. Nieodpowiednia optyka nie tylko da efekt stroboskopowy, który będzie przeszkadzał pozostałym użytkownikom drogi, ale i nie zadziała jak należy. Dlatego też nawet najlepszej jakości żarówka niewiele zdziała, kiedy reflektor będzie zarysowany, uszkodzony oraz niewłaściwie ustawiony.